středa 5. listopadu 2014

Síla vzdoru - Suzanne Collins

Série: Hunger Games
Díl: třetí
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 344

Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.
Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo povstání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo... Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...











Přežít hladové hry jednou je neuvěřitelné štěstí. Přežít je dvakrát se zdá být skoro nemožné.
Katniss Everdeen se dostala do třináctého kraje, kde se konečně znovu setkává se svou sestrou, matkou a také Hurikánem. Ale také s prezidentkou třináctého kraje, která po ní chce, aby se stala reprodrozdem - symbolem povstání, které se po jejím útěku z arény šíří po celém Panemu.
 Kapitol nechce nic jiného než pomstu - tedy Katniss. A co hůř, má Peetu. Otázkou však není, kdo všechno může být zraněn, ale zda bude ta dlouho plánovaná revoluce třináctého kraje vlastně úspěšná...

Postavy se od prvního dílu hodně změnily, hodně ztratily a je to znát. Katniss je opravdu silná hrdinka a právě za její sílu ji tolik obdivuju. Nemůžu říct, že bych ji měla ráda, ale líbí se mi, že je lidská. Že to není nemožně dokonalá postava, protože - co si budeme povídat - Katniss má i své hodně slabé stránky. Ale jsem ráda, že se v tomto díle definitivně dořešila ta záležitost s "trojúhelníkem". Na to můžu hned navázat a říct, že Hurikána doopravdy nemám ráda. V dvojce na mě neudělal dojem a v Síle vzdoru neudělal nic, čím by mě přesvědčil, že by to mělo být jinak. No a pak je tu samozřejmě chudáček Peeta. Při čtení mi ho bylo strašně líto. A stejně jsem ho měla - a mám, což samozřejmě nijak nesouvisí s tím, že ho hraje Josh Hutcherson - pořád stejně ráda. A Snowovi bych pěkně nakopala zadek.

Autorka píše doopravdy krásně. Před čtením jsem neměla ani páru, jak se popere s úplně novým prostředím, které je vlastně základem celé knihy, ale kniha mě v tomto směru doopravdy příjemně překvapila. Tím spíš, že se autorka soustředí hlavně na akci - ne u všech knížek je to dobré, ale tady si to snad ani neumím jinak představit. O tom, že autorka skvěle píše a celý příběh měla úžasně promyšlené, nemůže být sporu. Přesto jsem byla z této knížky do jisté míry zklamaná.

Obsahuje spoilery! Číst na vlastní nebezpečí...
Nejdřív asi musím říct, že autorčina síla, s kterou zvládala zabít postavy, je až neuvěřitelná. A právě tímto jsem se dostala k tomu, co mě tu tak zklamalo. Chápu, že musela zabít i některé z hlavnějších postav, ale proč to musel být zrovna Finnick?! Anebo Prim?! Nestačil by bohatě jeden z nich?! No a ten konec. Já nevím. Prostě si neumím představit, že po tom všem, čím prošli, by to mohlo takhle dopadnout. A přesto, že se mi pár Katniss a Peeta líbí, po tom všem už se mi to také nezdálo možné. Když by se ale mluvilo o vyřešení té politické stránky v knize, tak ta mě hodně zaujala a myslím, že to bylo vyřešeno fantasticky.
Ale samozřejmě tu byla i řada věcí, co se mi líbily. Líbilo se mi, že díl od dílu byly knihy takové krutější, tvrdší, víc hrály na emoce. Tato kniha je právě asi nejsilnější z nich - to musím uznat, i když se mi bohužel líbila nejméně. Přesto ale patří mezi knihy, na které rozhodně nezapomenu a s klidem bych ji - a vlastně celou sérii - doporučila.

Moje hodnocení: 8/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

2 komentáře:

  1. Poprvé musím naopak souhlasit s tím, že ti kdo zemřeli, zemřít museli. Je to vlastně docela ironie, protože to všechno začalo proto, aby Katniss zachránila Prim. A zachránila ji? Ne, jen ještě víc trpěla.
    Já jsem si ty knihy zamilovala, četla jsem je s nadšením a naprosto jsem je hltala. S takovým zápalem jsem naposledy četla snad Harryho Pottera nebo Pána prstenů :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Aj mne sa lúbila zo série najmenej, ale aj tak bola dobrá. Trochu by som ubrala tých smrtí na konci, ale inak celkom fajn. Chýbala mi však aréna 8)

    OdpovědětVymazat