sobota 8. února 2014

Spřízněné duše - L. J. Smith

Série: Říše temnot
Díl: šestý
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 240

Říše temnot není žádné konkrétní místo. Trvale nás obklopuje. Tvorové z Říše temnot jsou krásní, smrtelně nebezpeční a pro lidi neodolatelní. Zákon Říše temnot je naprosto jasný: lidé se nikdy nesmějí dozvědět, že Říše temnot existuje. A její příslušníci se nesmějí zamilovat do člověka. Porušení zákona má strašlivé důsledky. Toto jsou příběhy o tom, co se stane, když někdo poruší pravidla.
***
Šestnáctiletá Hannah je v nebezpečí. Dostává podivné vzkazy, má pocit, že ji někdo sleduje a chce ji zabít. Podivný cizinec, se kterým se setkala již v minulém životě, tvrdí, že oni dva jsou spřízněné duše a patří k sobě. Co když ale varovné vzkazy ukazují právě na něj? Co bude muset Hannah podstoupit, aby se dozvěděla pravdu a zachránila se?






V poslední době nachází Hannah varovné vzkazy. A co je nejdivnější - vzkazy jsou psané jejím písmem a schovány na místech, kam je mohla dát jen ona sama. Hannah si není schopná vybavit, že by něco z toho psala. Má pocit, že se zbláznila. Proto navštíví zdejšího psychologa, který je jí ochoten pomoci a do jisté míry jí i věří. Je jeho nápadem provést hypnózu. A Hannah se tak dostává staletími a staletími ke spoustě životům, ke vzpomínkám, o kterých netušila, že je vůbec její duše zažila. Spousta životů, spousta osob, spousta míst. A stále tentýž předčasný tragický konec. Bude to tak i v tomto životě? Protože narozeniny, kterých se v minulých životech nikdy nedožila, přijdou co nevidět.

Hlavní postavou je tady Hannah. A musím říct, že se mi líbila. Někdy mi sice připadala strašně křehká, ale hned nato ukázala, že to není jenom holka, co se nechá ochraňovat, ale sama pro svou ochranu není schopná udělat nic. To jsem na ní obdivovala. A navíc se mi líbilo, že si je schopná přiznat, že na svou "povedenou" situaci sama nestačí a k tomu psychologovy šla. Ten zmatek a to všechno jestli se náhodou nezbláznila, popsala autorka vážně pěkně. Nakonec jí ta návštěva asi pomohla, i když ten psycholog - jen tak mezi námi - mi taky přišel trochu padlý na hlavu. Thrierry - ano, hádáte správně, Hannina spřízněna duše - byl sympaťák, ale zároveň hodně starý a vážený upír a žádný puberťák jako v minulých dílech - to oceňuji. Jeho pohledy knize nikterak neublížily - naopak se tam místy vyloženě hodily.

Celkově se mi zápletka a průběh knihy líbily. Nemyslím si sice, že to oplývalo originalitou, ale to už k téhle sérii a autorce prostě patří. Akorát popisy dob, kdy byly např. v době kamenné byly přinejmenším úsměvné. Takhle to tam určitě nechodilo a také by to chtělo upravit jazyk. Ale to je prostě L. J. Smith a její jednoduchý styl. Ale třeba se mi líbilo to rozdělení akce a něčeho pomalejšího. A celkově tenhle díl patří mezi jeden z těch svižnějších. A i když je jasné jak to dopadne, postavou Mayi autorka čtení pěkně oživila a nebylo to jenom o tom, že si spřízněné duše hned padly do náruče. 

Tento díl se mi také líbil. Já vím, že se jedná o jednoduchou Youg Adults sérii (existuje milion lepších), ale přesto pro ni mám takovou zvláštní slabost. Místy je to sice šíleně klišoidní, přehnané - ahoj, závěre šestého dílu - a také je to stále o té zakázané lásce, ale zároveň mi to připadá takové miloučké. Prostě: líbila se mi zápletka i průběh (i když ten konec, kde byla Hannah, Thrierry a Maya byl trošku...) a hlavní hrdinové také nebyli nijak špatní. Navíc se mi líbilo, že se v knize objevili hrdinové z minulých knih série. Knížka je to spíše odpočinková, ale své čtenáře si jistě najde. Nebojte se do ní pustit. ;)

Moje hodnocení: 8/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat