neděle 22. září 2013

Eragon - Christopher Paolini

Série: Odkaz Dračích jezdců
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 488

Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou. První díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.









Na území zvaném Palahancar v malé vesničce Carvahall žije osiřelý Eragon se svým strýcem Gerem a bratrancem Roranem. Obstarává pole, obstarává potravu, všechno jde jak má dokud nenajde podivný modrý kámen v Dračích horách. Nejdřív se ho snaží prodat, ale nakonec si ho Eragon nechává a po nějaké době se z něho vyklube krásný modrý drak. Eragon to tehdy ještě netušil, ale právě tímto okamžikem se z něho stal Dračí jezdec. Po ztrátě, která Eragona silně zasáhla, odchází z Carvahallu s drakem, kterého pojmenoval Safira, a s místním vypravěčem Bromem. A poté zažívá spoustu dobrodružství, nabývá spousty zkušeností a dovedností - a to nejen od tajemného Broma.

Eragon je patnáctiletý chlapec, který se spolu se svým strýčkem a bratrancem Roranem snaží nějak uživit. Život mu však od základu změní nalezení vejce. Po dlouhém putování a nespočtu dobrodružství zjišťuje, že život není vůbec jednoduchý. Strašně se mi líbilo sledovat rozdíl mezi Eragonem na začátku a na konci. Protože všechna ta dobrodružství ho změnila a on díky tomu všemu tak nějak rychleji dospěl. Broma jsem z kdo ví jakého důvodu měla opravdu hodně ráda. Všechna ta jeho tajemství a to jak byl na Eragona hodný se mi moc líbilo. Ale úplně nejúžasnější postavou je Safira - v momentě, kdy se objevila v knize, mě napadlo, proč taky nemůžu mít takového dráčka? Ta si mě prostě zvládla omotat kolem prstu, mnohem víc než Eragon. Také jsem si oblíbila Murthaga. Který se stal obětí špatného úsudku lidí, i když vlastně nic neudělal.

Do autorova stylu jsem se upřímně ze začátku nemohla vůbec vžít. Trochu je tu znát, že to psal ještě jako malý - to ale vůbec není špatně. Mít takovou fantazii, že zvládnete vymyslet něco takového - zkrátka klobouk dolů. Ale jeho styl mi strašlivě připomněl styl české autorky Míši Burdové, která vydala knížku déle než on, takže spíše naopak, ale ke mně se zkrátka knihy dostaly v opačném pořadí. Ta tam také vždycky má milion názvů proti čemu se bojuje a jména, která se zkrátka nedají zapamatovat. Ale zkrátka mi to u ní vadilo nějak méně než tady v Eragonovi. Ale doopravdy se mi líbilo s jakou elegantností popsal autor bitvu - ta byla nádherná. Ale to byla vlastně celá knížka, jen si zvyknout na autorův styl a prokousat se stránkami, kde ještě není úžasná Safira. Co se mi ale ještě líbilo - krátké kapitoly. Já vím, že ne každému tohle může připadat jako plus, ale já prostě vždycky knížku zavírám až dočtu kapitolu a v některých je to doopravdy těžké.

Knížka se mi doopravdy líbila, i když to tak v některých pasážích recenze nemuselo znít. Obdivuji svět a všechno to, co si autor zvládl tak krásně namyslet. Musím navíc knize nechat, že přesto kolik má stránek se neuvěřitelně rychle a plynule četla. Nemůžu si odpustit porovnání s filmem, na který jsem se po dočtení knížky podívala. Safira byla i ve filmu neskutečně úžasná a půbavná, ale film byl zkrátka tak strašně nedostačující a herec se mi na Eragona vůbec nehodil. Trochu mě mrzí, že jsem si knihy nepřečetla dřív. Myslím, že bych si je jako mladší zvládla víc užít. Zároveň si ale myslím, že tuto knížku může číst úplně každý. Kniha má neopakovatelný příběh a já jenom doufám, že další díly budou napsané ještě lépe.

Moje hodnocení: 7/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

1 komentář:

  1. První díl je z celé série nejsypatičtější. Směřoval ke skvělým zítřkům, byl plný mladistvého nadšení... jenže Paoliny asi nedospěl tam, kam bych si já představovala, že dospět měl. Ostatní díly už tak hezké nejsou, jsou natahované a mám z nich takový zvláštní pocit. Ale Eragon je fajn.

    OdpovědětVymazat