pondělí 13. května 2013

Osudové rozhodnutí - Lisa McMann

Série: Lovkyně snů
Díl: třetí
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 224

Myslíte si, že vidět, o čem ostatní sní, je skvělé? Naopak, je to děsivé, nebezpečné a může vás to stát i život.
Jmenuju se Janie a věřila jsem, že vím, co mě v budoucnosti čeká. Myslela jsem si, že jsem s tím smířená. Nesnesu však pomyšlení na to, že stahuju Cabela s sebou. On je skvělý a já na pokraji sil. Musím navždy zmizet, aby mohl žít naplno. Může můj osud zvrátit cizinec, který mi vstoupil do života? A opravdu mě čeká jen zlověstná budoucnost a ani plamínek naděje na lepší dny? Musím si zvolit, čas běží a jde o život...











Na Janie plně doléhá skutečnost toho, že je lovkyně. Nejde však jenom o to kým je a čeho je díky schopnostem lovkyní schopná. Především jde o důsledky, co mají a že už teď ví, že se pomalu rozvíjí první z nich. Janie už nosí brýle. Zhoršuje se jí zrak. Co nevidět může ochrnout. A Cabel. Přestože ho Janie miluje, stále si není jistá, jestli ho nestahuje sebou dolů a že má Cabel naději na lepší život než na ten, který mu ona může dát. Proto čeká na Janie důležité rozhodnutí. Bude lepší se izolovat od všech a ode všech a nebo tu bolestivější možnost a tu zůstat i přes všechno s lidmi, které miluje.

Janie je skvělá hlavní hrdinka. Celý život se k ní nechová hezky a uštědřuje jí kopanec za kopancem. Vyrůstala bez táty jenom se svou mámou alkoholičkou, což ji naučilo šetřit každou korunu. Avšak tím silnější je Janie hrdinka - všechno to ji totiž naučilo průbojnosti a samostatnosti. Líbí se mi, jak si umí stát za svým a líbí se mi i její vztah (ne)dokonalý vztah s Cabelem. V minulém díle se místy mihl i jakýsi náznak smyslu pro humor a jisté praštěnosti, ale tady když jde o to, co život Lovkyně přináší, je to celé takové smutnější a hodně o zamyšlení. A to jak si poradila s všemi těmi důsledky - jak jen jde si poradit, když se dozvíte něco takového - za to jsem ji obdivovala. Janie jsem si jako hlavní hrdinku oblíbila. Moc vedlejších postav v příběhu není. Sem tam se tady mihla její kamarádka Carrie a Kapitánka. A normálně jsem tady v tomto díle usoudila, že matka Janie nebude zas až tak strašná - to ale nic nemění na tom, že ji nesnáším. Také se v knize objeví její otec, což je po těch letech dost zajímavé. Ale ne, jeho příběh byl vážně dojemný. A Cabel je tu vlastně jediná pořádná další postava. Obětavá postava. Je mu jedno, co se všechno s Janie stane, ale prostě ji miluje a tečka. To bylo hodně hezký.

Když napíšu, že má autorka vyloženě svůj styl, nemyslím tím nic špatného. Ale autora s podobným stylem psaní budete pravděpodobně hledat horko těžko. To co by jiní autoři rozepsali, aby kniha byla i perfektně čtivá, Lisa napíše jednoduchou větou a tím pro ni zdělení hasne. Tím ale nechci říct, že kniha nebyla čtivá, protože ten její styl a deníkové zápisky mají doopravdy něco do sebe a ve finále to přispívá k té správné atmosféře knihy. A navíc Lisa doopravdy umí psát a na její styl není těžké si zvyknout. Jenom co do dějové stránky knihy, mi připadal tento díl chudší než předešlé dva. Bez ustání se to točilo kolem toho, že se Janie musí rozhodnout a jak je to všechno strašné. A možná je také tak trochu škoda, že autorka aspoň místy nenaznačí nějakou emoci postav, protože pak místy působily postavy jako zombie.

Pravda je, že jsem od tohoto dílu čekala víc. Víc akce, víc zápletek a určitě by toho šlo vymyslet spoustu. Autorka si podle mě tak trochu na neštěstí zvolila, že seznámí víc s osobním životem hrdinky. Ne že by to bylo špatné, ale chyběla tomu ta jiskra předešlého dílu, který byl podle mého asi nejpovedenějším z celé série. Nechci říct, že by tento díl byl nudný, ale je to spíš jako kniha k zamyšlení. Jak bych se byla na jejím místě rozhodla já a podobně. Každopádně jestli jste se do série ještě nepustili, měli byste ji aspoň zkusit, protože za to dle mého názoru stojí.

Moje hodnocení: 7/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

1 komentář:

  1. Mňa tento diel mierne sklamal, chýbala mi akcia, ale séria je taká milá.

    OdpovědětVymazat