pátek 5. dubna 2013

Jsem roztříštěná - Tahereh Mafi

Série: Roztříštěná
Díl: první
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 288

Jsem prokletá.
MÁM DAR.
Jsem zrůda.
JSEM VÍC NEŽ JEN ČLOVĚK.
Můj dotek je smrtící.
MŮJ DOTEK ZNAMENÁ SÍLU.
Jsem jejich zbraň.
BUDU SE BRÁNIT!

Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. Chtějí ji použít jako zbraň.
Ovšem Juliettina představa je úplně jiná...
Kniha, kterou držíte v ruce, vás bude děsit.
TUHLE KNIHU NEBUDETE MOCI ODLOŽIT!






Juliett se narodila se strašným darem. Myslí si, že je zrůda, myslí si to její rodiče, spolužáci. Kamarády nemá. Vždycky byla stranou. Izolovaná a v bezpečné vzdálenosti. To stále platí - teď víc než kdy jindy. Už 264 dnů je bez lidského doteku. Juliett skončí zavřená. A netuší, jak moc se za tu dobu svět změnil. Netuší ani, co s ní chce Obnova udělat. Záhy je její klid narušen novým spolubydlícím. A od té doby je pro Juliett svět vzhůru nohama. Obnova ji chce použít jako zbraň.

Kniha se ke mně dostala díky slevám na albatrosmedia a slovy nejde popsat, jak moc jsem se bála do ní pustit. Dost možná s tím mají, co do činění všechny ty rozporuplné recenze. Někteří dají bez váhání pět hvězdiček a jiní jednu, jako by nikdy nečetli nic horšího. A k tomu všechny ty přeškrtané věty. Když jsem se do ní ale pustila, nějak jsem automaticky vytušila, že ta knížka se mi prostě bude líbit. Zároveň jsem ale i pochopila, proč se některým lidem nemusí líbit. Autorčin styl je totiž doopravdy trochu jiný. Ale k tomu všemu je i náramně čtivý a strašně intenzivní. Jako byste cítili všechno to, co Juliett. Což pravděpodobně ještě umocnily právě ty přeškrtané věty, jež se Juliett honí hlavou, ale nechce je říct nahlas.

Po delší době mi zase absolutně sedla hlavní hrdinka. Ne že bych s ní měla něco společného, ale byla taková správná. Vlastně možná trochu moc na to, jaký má "dar". Už od malička si totiž myslela, že když se bude snažit, když bude hodná, dělat správné věci, že ji někdo konečně bude mít rád. Ale ukázala se jako fakt statečná a hrdinka, které to dočista pálí a která nespolíhá jenom na pomoc okolí, protože svůj dar používat nechce. Ani na svou obranu. Natož aby se stala zbraní Obnovy.

Celkově se mi postavy v knize líbily. A absolutně jsem si zamilovala Adama. Já mám prostě pro ty ochranářský kluky slabost. Warner byl vylíčen jako správný padouch - ale fakt nechápu, jak mu někdo může přát vztah s Juliett, když je to takový psychouš! - a obávám se, že v dalším díle si ho užiju víc než by se mi líbilo. Jinak se v knize neobjevila skoro žádná postava, jež by stála za zmínku a já nespustila se spoilery. Jenom Kenji potom konec strašlitánsky odlehčí a udělá humornějším.

Kniha má trochu pomalejší rozjezd. Začátek se točí kolem Juliett a jejího nového spolubydlícího a skoro nic se tam neděje. Ale potom už se všechno zamotává a stránky se otáčejí téměř samy. Za což možná můžou i krátké kapitoly. Potom se dostáváme zase k pomalejšímu konci, kdy se dozvíme spoustu nových věcí a je to takové možná trochu kýčovité. Ale mně se to prostě líbilo, protože to bylo skvělé. A k tomu Adam. Kdykoliv se objevil na scéně, srdce mi bušilo za Juliett.

Asi jste poznali, že jsem z knihy prostě u vytržení. Od skvělého prostředí a vůbec autorčina nápadu až po hlavní hrdiny. Navíc autorčin styl psaní, který mi se mi strašně líbil. I překlad byl zdařilý, ale nejednou jsem se bohužel setkala s chybou. Nebylo jich tam sice zas tolik, ale přesto mě vždycky trkly do očí. A naše česká obálka je kapitola sama pro sebe. Originální (ne tu s těma šílenýma očima nemyslím) je sice hezká, ale ta naše se mi z nějakého důvodu prostě líbí víc a dívka na obálce vypadá jako dokonalá Juliett. Strašně se těším na další díl, i když se tak trochu bojím toho, jak se autorka rozhodla pokračovat. Každopádně knížku rozhodně doporučuju, protože je prostě a jednoduše úžasná.

Moje hodnocení: 10/10

4 komentáře:

  1. Skvelá kniha, veľmi sa mi páčila 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc bych si ji chtěla přečíst! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knížka se mi neskutečně líbila, akorát jsem si oblíbila spíš Warnera :D

    OdpovědětVymazat
  4. Ja si ju už konečne musím kúpiť :)

    OdpovědětVymazat