úterý 22. ledna 2013

Zloděj blesku - Rick Riordan

Série: Percy Jackson
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 400

Jmenuji se Percy Jackson.
Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu.
Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr.
Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia.
Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi?
Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!









Percyho Jacksona nikdy nenapadlo, že by mohl být nějak zvlášť výjimečný. Vždyť je jenom kluk, co trpí dyslexií a poruchou pozornosti. A na každé škole, na kterou nastoupí, vydrží maximálně jeden školní rok, na čemž má dozajista podíl jeho prořízlá pusa. Na Yancy se seznámí s Groverem - klukem, který chodí o berlích a také s učitelem latiny, který jezdí jenom na vozíčku. Jaké je jeho překvapení, když zjistí, že jeho kamarád je napůl člověk a napůl kozel, a že učitel latiny je vlastně napůl kůň! Tím však nekončí všechna překvapení, co jsou pro Percyho přichystána. Jedna z prvních věcí, co se dozví v táboře polokrevných (místo pro děti bohů, kde se učí boji a které je pro ně nejbezpečnější) se dozví, že si o něm všichni myslí, že ukradl blesk nejvyššímu z bohů. A teď musí všechny přesvědčit o opaku a ještě najít svoji mámu.

Kniha je psána v ich formě. To z ní však nedělá knížku, co je nějak přespříliš zaměřená na pocity (ale samozřejmě, že tam taky jsou). Především však jde o to, co Percy a jeho kamarádi prožívají za dobrodružství, která jsou jen tak mimochodem fakt zajímavá. První stránku knihy bych směle nazvala prologem, protože už nám v ní Percy vykládá o tom, že je vlastně polobůh a teprve potom se začínáme věnovat dějové stránce knihy a tomu všemu, co předcházelo Percyho příchodu do tábora polokrevných a jeho zjištění, co je vlastně zač a kdo je jeho otec.

Hlavním hrdinou knihy je Percy, který mi hned od začátku padl do oka, i přestože už nejsem jeho věku. Povětšinou jsem i souhlasila s jeho chováním, jež klidně označím jako temperamentní, protože polobohové jsou všichni velice impulzivní, trpí dyslexií a mají problémy se soustředit. A Percy není jiný. Co se mi na něm ale opravdu líbilo, je jeho schopnost být drzý a přitom to není jenom o pouhé drzosti, ale že je to vlastně vždycky i vtipné. Jeho největším štěstím však bylo, že se v táboře polokrevných spolu s Groverem spřátelil s Annabeth, protože ta jim při jejich dobrodružství byla velice nápomocná. Celkově si myslím, že Percy je přátelský a když chce umí být i slušný a poměrně pozorný (jak jen to jde s poruchou pozornosti no). Každopádně každá jeho vlastnost má své světlé i stinné stránky a právě proto jsem si Percyho tolik oblíbila.

Celkově můžu říct, že autor vytvořil skvělé postavy do svého smyšleného světa. Pravda je asi taková, že se mi líbilo, že má hodně z postav smysl pro humor. Jasně že to není to hlavní, ale kniha právě proto působila ještě sympatičtěji. A to je jeden z důvodu, proč když budete nad knihou sedět se budete stále usmívat. Přestože jsem si velice oblíbila Percyho, mou náklonnost si získala i Annabeth, která je z trojice přátel ta nejchytřejší a také je velice komplikovaná, což u některých hrdinů prostě vypadá dobře. I třetí z trojice - tedy satyr Grover - si mě získal svým smyslem pro humor a celkově vším tím, co pro Percyho udělal. Ti tři se zkrátka hledali tak dlouho až se našli a vyšla z toho báječná dobrodružství v báječné knize.

Styl autora se mi velice líbil. Vytvořil velice sympatického hlavního hrdinu Percyho a jeho styl se velice odrážel v Percyho charakteru - to bylo doopravdy perfektní. A už jenom samotný nápad knihy je zajímavý. Samozřejmě nemluvím jenom o tom blesku a co všechno se v knize dělo - i když to nepochybně myslím taky - ale především o tom, že kniha byla o řecké mytologie, která přestože mě dějepis nějak zvlášť nebere, vždycky zajímala a díky autorovi jsem se dozvěděla spoustu nových věcí. Navíc se mi líbila myšlenka, kterou tam autor tak trochu vsunul, že přestože jsou bohové bohy stejně neví všechno a že i božská rozhodnutí nemusí být vždy těmi nejlepšími a nejrozumnějšími. Ale to už jsem odbočila. Autorův styl dává ději spád, navíc se jedná o zajímavé téma s myšlenkou a provedení bylo skvělé. Ani s překladem jsem neměla žádné problémy - občas se mi stává, že mě v knize najednou do očí uhodí slovo, které se do příběhu vůbec nehodí - takže skvělé. Obálka také není tak špatné, i když mě trochu zaráží ten lesklý obrázek na přebalu.

Ve výsledku můžu říct, že jsem od knihy měla poměrně vysoká očekávání. Nejdříve jsem viděla film, který se mi fakt líbil, takže jsem od příběhu čekala to samé. Už v průběhu čtení mi docházelo, že to nebude přesně to, co jsem viděla a měla jsem pravdu. Některé věci jsou tam úplně jinak (od vzhledu postav až po malinké zasahování do děje). A navíc jsem si furt knižního Percyho představovala jako Logana, takže super. Kniha s filmem se mi líbili tak nějak nastejno - jde o to, že ve filmu byl Percy starší a v knize to byla mnohem větší legrace. Ale dost s porovnáváním. Kniha je takové příjemné učení se o bozích, které je ještě jako bonus doopravdy zábavné. Za sebe můžu říct, že se mi Percy Jackson líbí skoro víc než Harry Potter a že jsem až překvapená, jak se mi kniha líbila. Možná je pro trochu mladší čtenáře, ale to ve finále vůbec nevadí. Knihu můžu jenom doporučit.

Moje hodnocení: 9/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

1 komentář:

  1. Na túto knižku sa chystám 8) Film je skvelý 8P

    OdpovědětVymazat