neděle 13. ledna 2013

Řez - James Hayman

Série: Mike McCabe
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 320

Detektiv Michael McCabe chce svou malou dceru vychovávat daleko od násilného prostředí velkoměsta. V klidném Portlandu ale čeká zkušeného policistu šok. Během vyšetřování se už setkal s hroznými věcmi, ale místní vrah je pro kriminalisty jako noční můra. Dívce, která je nalezena mrtvá na skládce, někdo s chirurgickou precizností vyřízl srdce. Ve stejný den, kdy je objeveno tělo, zmizí další mladá žena. McCabe je přesvědčený, že za oběma zločiny je jeden člověk. Co odhalí pátrání, jehož stopy vedou až do místní smetánky? Kdo se skrývá za tváří zkušeného zabijáka? Začíná závod s časem, ve hře je život unesené ženy...








Detektiv McCabe se již dřív přestěhoval se svou dcerou do Portlandu, kvůli zpackanému manželství. A také se domnívá, že je to v Portlandu klidnější než v New Yorku. Proto všechny překvapí náhlé zmizení Katie Duboisové, jejíž tělo je nalezeno o týden později na skládce s rozříznutým hrudníkem a bez srdce. Policie se domnívá, že to musel být chirurg, protože to byl precizní zákrok. A tak se McCabe vrhne do vyšetřování nejlepšího kardiochirurga v okolí. A právě skrz něj se McCabe dostává až do místní smetánky. Ještě k tomu zmizela další žena. Policie má tedy asi týden na to zjistit, kdo je vlastně vrah. Stop je málo, vyšetřování je namáhavé. Navíc se vrah ukáže jako mnohem chytřejší než se zprvu zdálo. Přestože vše do sebe začíná pomalu zapadat, čas je tlačí a v sázce je život unesené ženy.

Kniha je psána v er formě. Hned v prologu máme, co do činění s vrahem, když byl ještě malý. Je to takové malé seznámení a jak se k tomu všemu vlastně dostal. Takovýchto (potom už v přítomnosti) povídání o vrahovi a nebo jeho poskocích je tam víc. Dále se tam také ukáže pár povídání o unesené ženě. No ale velká část knihy je věnována detektivu McCabovi. Zároveň hned od druhé kapitoly se vrháme do děje. Přišlo mi, že celé vyšetřování začínalo na základě velmi málo informací. Tím víc bylo obdivuhodné na co všechno se během týdenního vyšetřování přišlo a kam až se to všechno vlastně dostalo.

Hlavní hrdina - detektiv McCabe - je kapitola sama pro sebe. Tím ale automaticky neříkám, že je špatný hrdina. Po rozvodu se Sandy (která mi do oka prostě nepadla, už kvůli tomu, že ho opustila kvůli penězům a o svoji dceru nejevila po tři roky sebemenší zájem) se přestěhoval z New Yorku a žije jenom se svou třináctiletou dcerou (Casey je zároveň jeho nejslabším místem) a má přítelkyni Kyru. Jinak je McCabe skvělý policajt a je velitelem případu zavražděné Katie Duboisové. A také má úžasnou paměť - když je něco zajímavého a chce si to uložit, zvládne si na o vzpomenout i po kolika měsících. A tahle schopnost mu skvěle pomáhá ve vyšetřování, stejně tak jako jeho dobrý instinkt.

Co se postav v knize týče, musím říct, že jich tam bylo opravdu moc. Naštěstí jich měla většina jinak začínající jména, takže se ani nijak zvlášť nepletou. Postavy jsou zde velmi hezky vykreslené. Jsou komplikované, mají charisma a tajemství. A díky tomu vypadají a působí jako skutečné a věrohodné. Do oka mi docela padla postava, jak samotného McCaba, tak i jeho kamarádky (a také skvělé parťačky) Maggie. Kdyby neměl McCabe přítelkyni, řekla bych, že se ti dva k sobě hodí. Ale jinak Maggie byla v mnoha rysech úplně jiná než detektiv a skoro mi připadá, že je škoda, že se jí nedostalo tolik prostoru.

Kniha Řez je autorovou prvotinou. Hned ze začátku čtení mě zaujal autorův styl a také úžasný vypravěčský talent. Každopádně se jedná o thriller nabitý akcí. Vrah policisty vodí za nos, takže se kolikrát dostávají do slepé uličky. Mají s tím dost co dělat vrahovi falešné identity. Děj plyne rychle a v celé knize je vlastně popsán právě ten osudný týden. Víc ani ťuk. Za čež jsem opravdu ráda. Protože si myslím, že úplné, jak to vlastně dopadlo, by knize příliš neprospělo. Hodně dobrý byl vůbec autorův záměr. Úplně na začátku to vypadalo prostě jenom na někoho, kdo se vyžívá v bolesti. Ale konec (vlastně průběh) ukázal, že tato kniha a celý její záměr je mnohem hlubší.

Ve finále můžu říct, že mě kniha opravdu velmi příjemně překvapila. V poslední době jsem se naučila toho od knížek raději tolik neočekávat, ale tato knížka mi dokázala, že čas, který jsem jí věnovala nebyl zahozený. I když to co jim ten vrah dělal, bylo pěkně hnusný - už v tom prologu (brrr). Každopádně zaujal mě styl, líbily se mi zápletky a já sama za sebe můžu říct, že kniha byla skvělá. Určitě doporučuji.

Moje hodnocení: 9/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat