středa 16. ledna 2013

Delirium - Lauren Oliver

Série: Delirium
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 352

Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný...
Kdyby láska byla nemoc, nechali byste se vyléčit?









Lena Halowayová žije ve velice pokročilém světě, ve kterém už na lásku existuje lék. Vědci se domnívali, že láska může za všechny špatnosti. Že pro lásku se zabíjí, umírá. A všechny ty krásné věci, co láska způsobuje, šly na vedlejší kolej. Proto každý občan v den svých osmnáctých narozenin, musí podstoupit zákrok, díky němuž už si nikdy nebudou muset dělat s láskou starosti. Lena od té doby, co její matka spáchala sebevraždu a sestra podstoupila léčbu, odpočítává každý den do svého zákroku a nemůže se dočkat. Všechno potom bude jednodušší a lepší a šťastnější. Alespoň takto to všem dětem ve školách bylo vštěpováno. Lenu nikdy nenapadlo, že by o tom měla pochybovat. Jenže o prázdninách, kdy už Lenina léčba prakticky klepe na dveře, se stane něco nemyslitelného: Lena se zamiluje. A to si myslela, že takového citu není ani schopna.

Kniha je psána v ich formě, takže je v příběhu spousta emocí a hrdinčiných pocitů. Hned první kapitola je hodně hloubavá, ale skoro by se dala nazývat prologem, protože je to jenom takové seznámení s hrdinkou. No a v třetí kapitole se kniha začíná rozvíjet, co se do dějové stránky knihy týče. Hrdinka totiž musí podstoupit evaluaci - poslední část zkoušek k tomu, aby vám přiřadili partnera, který se k vám podle vašich výsledků nejvíc hodí, co do vzhledu i vzdělání a zájmů. A přesně tak to Leně vyhovuje. Vždyť s žádným nevyléčeným klukem nikdy nepromluvila!

Hlavní hrdinka - tedy Lena - mi byla docela sympatická. Lena je jedna z těch hrdinek, co má moc hlubokých myšlenek, které někomu prostě nesednou. Také není zrovna dvakrát důvěřivá - minimálně, co se nevyléčených kluků týče. Proto jí také zprvu naprosto vyhovuje způsob života, kteří všichni ti chráněni plotem žijí. Nemusí se bát a stresovat kvůli klukům. Je ostražitá, sází na jistoty a nemyslí si, že je nějak moc hezká. Na ostatní může působit křečovitě a jako strašný strašpytel, ale Lena je ve skutečnosti úplně jiná. Spíš se jedná o to, že nechce dělat problémy tetě, která se jí ani nemusela ujmout. A navíc měla v rodině sympatizanta a jednu sebevraždu, čehož se člověk tak lehce nezbaví. Ale potom se všemi jejími jistotami otřese jeden kluk. A právě ta nemoc. Lena se neskutečně mění a za celou knihu udělá neuvěřitelný krok kupředu.

Co se týče postav v knize jsem navýsost spokojená. Hlavní hrdinka mi nelezla na nervy a i jinak se jednalo o velice vydařené charaktery. Víc než Lena mi však byla sympatická její kamarádka Hana. Bylo v ní něco takového zajímavějšího a na první pohled i vzpurnějšího než v hlavní hrdince. Na druhý možná ne. Ale doufám, že se v dočkáme i českého vydání novely právě o Haně. Jinak se mi hodně líbila postava hlavního mužského hrdiny. Hned jak se tam objevil jsem pro něj měla strašnou slabost. Přišel mi i jako postava s nejlepším charakterem v knize vůbec. I když jsem místy fakt nechápala, co že přesně ho tak zaujalo na Leně. Jo jasně že jsem psala, že je fajn, ale měla i pár svých slabších chvilek.

Autorka, která mimo jiné má na svědomí knihu Chvíle před koncem, jež vyšla loni u nakladatelství CooBoo, má velice ojedinělý styl psaní. Píše hluboce a procítěně, i když místy možná až moc popisuje. Mě to tedy zrovna nevadilo. Měla jsem takovou melancholickou náladu, takže jsem si ráda početla, ale je mi jasné, že popisování počasí a každého stromu venku může někomu lézt na nervy. Na Delirium je prostě potřeba mít tu správnou náladu. Jinak se totiž kniha čte skutečně úžasně. Děj plyne poměrně rychle (říkám poměrně, protože ty popisy tam někdy být opravdu nemusely) a zápletka knihy byla zajímavá. Myslím, že to je první knížka, co jsem četla a byla v ní doopravdy zakázaná láska. Motivy na dohazování partnerů už jsme tu měli, ale vesměs je Delirium, jak jen to v dnešní době ještě jde, originální. A konec vám - stejně jako mě - určitě vyrazí dech, protože to bylo fakt něco! Ještě že druhý díl už je skoro za dveřmi.

Ve výsledku můžu říct, že se mi kniha opravdu hodně líbila. Protože už jsem četla autorčinu knihu výše zmíněnou a její styl mě velmi zaujal, očekávala jsem od knihy doopravdy hodně. A jsem ráda, že mi všechno ta kniha zvládla poskytnout. Od krásného příběhu přes úžasné zpracování knihy až k perfektní obálce. Prostě dokonalost. Jenom doufám, že jak ta kniha skončila, že mě autorka ještě zvládne dál stejně příjemně překvapovat a že mě její další díl nezklame. Celkově se jedná o velice pěknou knížku, která sice asi nesedne svým stylem každému, ale své věrné čtenáře si najde.

Moje hodnocení: 10/10

1 komentář: