pondělí 3. prosince 2012

Souhvězdí Labutě - Lenka Lanczová

Nakladatelství: Víkend
Počet stran: 240

Mirka Součková, hlavní hrdinka románu, má v kapse závěrečné vysvědčení z deváté třídy, přijetí na střední školu jisté a před sebou dva nejsladší měsíce v roce. A to, že je tráví doma, jí vlastně vůbec nevadí: s oběma staršími bratry je vždycky o zábavu postaráno a čtyřčlennou partu teď už bývalých deváťaček nemůže nic rozházet... To si ovšem myslí jen do doby, než ospalé letní městečko ožije příjezdem filmového štábu, který v prostředí loveckého zámečku a zámecké zahrady natáčí novou filmovou pohádku. Holky zkouší projít konkurzem a zpříjemnit si prázdniny aspoň maličkou rolí v komparzu, pokukují po hercích, a pořád se něco děje. Setkání s Alexem, někdejším kamarádem z dětství, Mirku rozhodí nejvíc. Alex sice za tu dobu dospěl a zmužněl, ale taky se z něj stal pořádný náfuka! Souhvězdí Labutě vypráví prázdninový příběh slečen, jež přestávají být školou povinné, o hledání cest k sobě i druhým, o krádeži obrazů v zámecké galerii, o lásce a dalších událostech jednoho bláznivého léta.




Mirka úspěšně skončila základní školu a před sebou má dva volné měsíce. Ani jí tolik nevadí, že je celé stráví doma. Vždyť kdykoliv bude moct, se bude válet u rybníka se svými kamarádkami. Alespoň si to tedy myslela. Všechno se značně zkomplikuje, když do jejich městečka přijedou filmaři točit pohádku. Kamarádky totiž nemají nic lepšího na práci, než se kolem natáčení a filmařů stále ochomýtat, když už tedy nevyhrály konkurz. Tohle všechno jde, ale mimo Mirku. Tu znepokojují úplně jiné věci, než aby si jí všimli hezcí představitelé princů z natáčení. Do města se totiž vrací její kamarád z dětství. A také je tu ta zvláštní krádež obrazů z loveckého zámečku. Jedno je jisté: Mirka se rozhodně nudit nebude.

Mirka je jedna z těch hrdinek, co je vám hned od začátku sympatická. Mirka je neskutečně věrný typ, což si trochu protiřečí s její vyřídilkou, která (skoro) nikdy nezklame. Místy má možná vyhraněné názory, ale to se celou knihou mění, stejně jako Mirčin pohled na svět. Navíc si začne uvědomovat, že s kamarádkami ze základky si už prakticky nemá, co říct. Proč by také měla, když ty tři stále okouní kolem natáčení a herců a očividně jich mají plnou hlavu. Ještě víc se jim vzdálí, když se zamiluje... Zato hlavní mužský hrdina - ufff. Tomu bych tam místy takovou vyšila! Ale faktem je, že jsem si ho ke konci oblíbila, i když to není žádný hodný kluk. No a pak tu jsou kamarádky hlavní hrdinky. Eva Pé mi nejdřív nevadila. Eva Ká mi přišla sebestředná, rozmazlená a - pardon - blbá od samého začátku a Zuzana byla jenom taková puťka, která šla úplně mimo mě. A pak jak přijeli filmaři. Tomuhle se říká kamarádky na baterky...

Souhvězdí Labutě je prostě obyčejný dívčí románek. Ale to vůbec nevadí, protože autorka umí skvěle sepsat všechno to, co se patnáctileté dívce může honit hlavou. A přece jen kniha trochu vybočuje z řady typických dívčích románů a to tím, že je přidána zápletka, která se vůbec nijak netýká hlavní hrdinky a mohla by jít úplně mimo ni. Připadalo mi to jako pěkný důkaz toho, že svět se nezastavil a tam venku se pořád něco děje, což je přesně to, co většině takovým románům chybí. Každopádně všechno, co se týče krádeže, je nakonec vysvětleno. Stejně tak Mirčin milostný život.

V závěru musím říct, že Souhvězdí Labutě řadím mezi lepší knížky, co jsem od autorky četla. Protože čtení třeba takové Sběratelky polibků bylo pořádné šlápnutí vedle (od čtení samozřejmě nechci odradit, třeba by vám hrdinka - kvůli které se mi kniha nepozdávala - přišla sympatická). Nad knihou jsem se nasmála a krásně jsem si ji užila. Ale také mi kniha pomohla dostat se ze čtenářské krize, která nastala po dočtení Rozdělených srdcí. No a tak nová obálka - pěkná, že? Tak mě napadá, že jsem knížku nedávno viděla v knihkupectví. :D Ale zpátky ke knize. V létě - a jsem příkladem toho, že i v zimě - se kniha čte jedna báseň a krásně projasní den - počasí, nepočasí. :))

Moje hodnocení: 9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat