sobota 24. listopadu 2012

Mrazivé léto - Manuela Martini

Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 176

V jihošpanělském městečku Marbella si patnáctiletá Lyra připadá jako v ráji. Až do chvíle, kdy zmizí její spolužačka Pia. Lyra se rozhodne přijít tomuto záhadnému zmizení na kloub. Nedlouho poté je Pia nalezena mrtvá a z letní idylky se stává zlý sen. Lyře se zdá, že se její matka chová divně. Navíc je přesvědčená, že zahlédla svou sestru, která zahynula již před deseti lety. Co jí matka tají? Jaká děsivá tajemství měla zůstat navždy skryta?














Máma jednoho dne Lyře řekla o záhadném zmizení Piy Hellmannové. Vlastně se teprve jednalo o to, že se nevrátila předešlý den domů. Pia se ale nevrátila ani další a další den. Lyra spolužačky zmizení probírá i se svými přáteli. Všichni vymýšlí naprosté blázniviny o tom, kam se asi Pia mohla podít. V tu chvíli Bea řekne, že to mohl být brusič nožů. Celá parta se rozhodne, že tomu zmizení prostě musí přijít na kloub. Sledují brusiče nožů, kradou se do jeho domu. Ale nemají žádný přímý důkaz na to, že to právě on mohl udělat. Kvůli spolužačce Lyra také stále častěji myslí na svoji mrtvou sestru, kterou snad několikrát zahlédla. Kdykoliv se o sestře zmíní před matkou, ta jakoby jenom mlžila. Co jí matka neřekla o sestřině smrti? A kdo zavraždil spolužačku? Tohle všechno musí Lyra vyřešit.

Autorka knihy Mrazivé léto píše pro dospělé a tohle je její první kniha pro mládež. Myslím, že by příběh nikoho staršího ani nezaujal. Přece jenom - kniha je vyprávěna z pohledu patnáctileté puberťačky, takže je kniha plná zmatených a rozporuplných pocitů. Také je děj a zápletka trochu jednodušší a docela lehce předvídatelná.

Celkově mi byla hlavní hrdinka Lyra taková nepříliš blízká.  V podstatě je to holka, která nemá ještě ani potuchy, co vlastně od života čeká a je stále ze všeho znuděná, čemuž vážně moc nerozumím. Proboha, vždyť má prázdniny, žije u moře, má přátele. No jasně ještě je tam to doučování angličtiny, ale to už by se dalo nějak přežít. No a pak hrdince někdo tak trochu poplete hlavu a jsme ve starých známých kolejích typické pro náctileté. Ale vzhledem, že je to na stránkách nakladatelství napsáno, že je to kniha od třinácti let, budiž a nebylo to nijak špatné. Ale prostě pro mladší čtenářky.

Kniha je také hodně o vztahu dcery a matky. A typickým neporozuměním z obou stran. Lyra místy vlastně vypadala jako by svou mámu úplně nenáviděla. Takové výkyvy jsou v pubertě normální, takže mě to tu ani zas tak nevykolejilo. Lyře vadí mámin zdravý životní styl, ke kterému nutí i ji a nejvíc jí vadí, že před ní máma tak dlouho tajila události okolo smrti její sestry.

A na základě toho začne důvěřovat naprosto cizímu klukovi. Té její náhlé nedůvěře matce jsem trochu nerozuměla, ale to je jedno. Leander jí vypráví o její sestře, s kterou se znal a kterou prý nedávno viděl. Leander na mě působil celou knihu, jako naprosto divný někdo. Nemůžu si pomoct, ale už to jeho jméno je naprosto střelený.

Tak trochu jsem nepochopila, proč vlastně autorka do této knihy zapletla i jakési nadpřirozené faktory. Byly tu události s jasnovidkou, jak Lyra mluvila se svou sestrou. Nevím, co si o těchto věcech v příběhu myslet. V konečné fázi příběhu asi trochu ublížily a knize to ubírá na reálnosti, což je škoda, protože v reálu kniha nebyla nijak špatná. Jenom kdyby autorka vypustila ty své nadpřirozené nepřirozené prvky. Ale to je jedno.

Hodně mě autorka překvapila v konečných asi čtyřiceti stránkách. Ne že by mě tak překvapilo, co se událo, ale způsob jakým to autorka zvládla podat, se mi skutečně hodně líbil. V této části máme, co do činění s vrahem, který konečně ukáže svou pravou tvář. Celkově to až na část, kdy k Lyře zase mluvila Viola, působilo velice reálně a z autorčiny straně velmi promyšleně. Také se tu objeví docela dost napětí a akce. A je to vysvětleno i všechno okolo Violy, což jsem uvítala, protože na mě Lyry starší sestra udělala mnohem věší dojem než hlavní hrdinka. Přesto šly skoro všechny postavy tak nějak mimo mě.

V konečném hodnocení převládají spíše klady nad zápory. Mrazivé léto je knížka pro mladší čtenáře s patnáctiletou hrdinkou. A přesně takovým čtenářům tu knihu doporučuji. Je to takové odpočinkové a milé počteníčko. Pravda ke konci vám může trochu běhat mráz po zádech. Kniha je vyprávěna v třetí osobě, ale přesto se hodně soustřeďuje na hrdinčiny myšlenky. Když se nebudete nad příběhem příliš zamýšlet, jistě vás překvapí i to, kdo je vrah. Jinak si asi nakonec budete říkat: vždyť jsem si to mohl myslet. Ale autorka píše poutavým, místy trochu průhledným stylem, který jistě dokáže mnohé čtenáře zaujmout a oslovit.

Moje hodnocení: 7/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

3 komentáře:

  1. knižku by som si rada prečítala, ale zase až tak moc ma nezaujala...

    OdpovědětVymazat
  2. knížku čtu a připadá mi docela dobrá ale přidala bych tam větší popys osob :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu jsem četla a docela se mi líbila. Naprosto souhlasím s recenzí.

    OdpovědětVymazat