sobota 6. října 2012

Říše temnot Tajemství upírů - L. J. Smith

Série: Říše temnot
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 240

Říše temnot není žádné konkrétní místo. Trvale nás obklopuje. Tvorové z Říše temnot jsou krásní, smrtelně  nebezpeční a pro lidi neodolatelní. Váš nejlepší přítel  může být jedním z nich - jak zdrcující.
Zákon Říše temnot je naprosto jasný: lidé se nikdy nesmějí dozvědět, že Říše temnot existuje. A její příslušníci se nesmějí zamilovat do člověka. Porušení zákona má strašlivé důsledky.
Šestnáctileté Poppy zbývá pár týdnů života. Trpí rakovinou slinivky a není šance na vyléčení. Její dlouholetý přítel James jí nabídne řešení. Tím však poruší přísné zákony Říše temnot a teď ho čeká trest za vyzrazení tajemství a za lásku k člověku. Bude mít Poppy dostatek odvahy, aby se dobrovolně stala upírem? Podaří se jim společně uniknout před nejhorším trestem?





Poppy se dozvěděla, že umírá, když začaly prázdniny. Trpí rakovinou slinivky. Nemoc se však už příliš rozšířila a Poppy nemá šanci na vyléčení. Zbývá jí pouze několik týdnů života. Všichni jsou na ni doma najednou strašně hodní a chodí kolem ní po špičkách. Její kamarád James, kterého zná už od školky, jí ale svěří tajemství, které před ní a před všemi lidmi tak dlouho chránil. Poppy chápe, proč jí to James říká. Mohla by se stát upírem a mohla by dál žít. James jí ale neřekne, jak moc je nebezpečné to co jí nabízí. Že tím porušuje zákony. Nejen že je zakázáno vyzradit tajemství o Říši, ale také je zakázáno zamilovat se do člověka. Ale už Poppy nevysvětlí, jaké nebezpečí jim oběma hrozí, když se na to přijde. Ale tíhne Poppy tolik k životu, že je ochotná stát se upírkou?

Poppy vždycky v noci trpí bolestmi břicha. Sama sobě ale nalhává, že vlastně o nic nejde a proto o tom nikomu neříká. Ani Jamesovi. Také strašně zhubla a nechce příliš jíst. Jednou ráno ji ta bolest, ale chytí před mámou, bratrem i Jamesem a všichni trvají na tom, že Poppy pojede na vyšetření do nemocnice. Doktor ji pošle na ultrazvuk a nějaké vyšetření a výsledky nejsou vůbec dobré. Poppy zbývá jenom několik týdnu života, protože se rakovina slinivky příliš rozšířila. Poppy si je jistá, že šestnáct let života je málo a přeje si aby mohla ještě žít. Když jí James řekne, že je upír, snaží se to přijmout. A najednou je tu šance, že by ještě mohla žít. Ale chce žít takhle? Chce být upírka?

Hlavní hrdinka mi nebyla zrovna dvakrát sympatická. Teda ze začátku to šlo. Myslela jsem, že to bude silná hrdinka, co si nepřipouští bolest. Ale pak si to u mě dost polepila tím svým chichotáním, když telefonovala Jamesovi aby jí o její nemoci něco zjistil. Nechápu, že se na nějaké chichichi zmohla. Dost mě šokovala svou reakcí na to co vlastně James je. Ne že bych čekala nějaké velké nadšení, ale tu scénu co předvedla. To byl jeden z okamžiků, kdy bych Poppy nejradši zastřelila. A čím mě naštvala ještě víc - že tak rychle uvěřila svému bratrovi (ne že by věděl, co říká a že by to myslel špatně) - a vůbec nevěnovala pozornost tomu, co se odehrálo v nemocnici atd. Zkrátka mi hrdinka svou povahou nesedla.

Upřímně jsem od knihy čekala něco úplně jiného. Snad lepšího než dosud L. J. Smith napsala. Ale snad sto padesát stran se vůbec nic nedělo. Pokud tedy chcete počítat věčné hádky a výměny názoru mezi Jamesem a Philem, který mi byl sympatický asi jako jeho sestra, jako pořád se něco děje, prosím. Ale vážně tahle série by mohla mít doopravdy velký potenciál. Porušování pravidel, které vás může stát život - dost dobrý. Ale autorka do knihy nedala skoro žádnou akci a tím knížce dost ublížila. Kdyby se totiž tolik nerozebírala ta nemoc a všechny ty postupy bylo by to doopravdy skvělé čtení. Teda do posledních asi třiceti stránek se akce dostala, ale působila tam na mě strašně kýčovitě a podle mě se to do toho naprosto nehodilo. Prostě jsem čekala, že kniha bude taková, jak říká název temná a ponurá, ale bohužel ne. Spíš bych knihu zařadila mezi takové romantické fantasy bez velké akce a s tak trochu se táhnoucím dějem. Prostě odpočinkové čtení na jedno odpoledne se snahou příliš toho od knihy neočekávat. Na druhou stranu to ale nebylo tak špatné, i když to tu pořád jen kritizuji, ale oproti Temným vizím je to docela slabota.

Ale docela mě mrzí, že když už to tedy je kniha zaměřená spíše na romantiku, že autorka vztah hlavních dvou hrdinů víc nerozvedla, když už nic jiného. James - ten nevím, proč mi také příliš nesedl. Snad kvůli tomu, že Poppy někde oslovoval holčičko a v těch chvílích mi to přišlo naprosto se nehodící. Také jsem vyloženě nepochopila, proč lhal Philovi kvůli Poppy. Vždyť je to upír a ani trochu toho nevyužíval.

Obálky série Říše temnot se mi moc líbí. I když tenhle díl může někomu tak trochu připomínat obálku Stmívání, jak je tam to jablko. Mě by to bez poznámky mé sestry ani nenapadlo, protože se mi ty obálky doopravdy hodně líbí. Jak je tam ta černá mlha a tak - dokonale se to k sérii hodí.

Ve výsledku kniha nebyla tak špatná. Ale prostě jsem čekala něco jiného a doopravdy mě mrzí, že ten potenciál, co série má, autorka více nevyužila a nevložila do knihy trochu víc akce. Jediná postava, co na mě udělala v knize doopravdy dojem, byl Jamesův bratranec Ash, protože byl tak moc jiný než James a kdybych napsala další důvod, tak bych spoilerovala a to nechci. Jestli hledáte nějakou odpočinkovou knihu, bez přílišné akce tak vám knihu můžu jenom doporučit.

Moje hodnocení: 5/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat