čtvrtek 18. října 2012

Město z kostí - Cassandra Clare

Série: Nástroje smrti
Díl: první
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 416

Když se patnáctiletá Clary Frayová vydá do newyorského klubu Pandemonium, vůbec netuší, že se stane svědkyní vraždy, kterou navíc spáchají tři teenageři se zvláštním tetováním na těle a podivnými zbraněmi v rukou. Mrtvé tělo pak jednoduše zmizí. Nejde jen tak zavolat policii, když jsou vrahové pro všechny ostatní neviditelní a na místě činu nezbyla ani kapka krve, která by napověděla, že tu zemřel člověk. A byl to vůbec člověk?
Zde se Clary poprvé setká s Lovci stínů, bojovníky, kteří mají chránit svět před démony. Během čtyřiadvaceti hodin je Clary vtažena do jejich světa, její matka totiž zmizí a na samotnou Clary zaútočí démon. Proč by se ale démoni zajímali o obyčejné lidi, jako je Clary a její matka? A jak je možné, že má Clary najednou "vnitřní zrak"? To by rádi věděli i Lovci stínů...





Clary Frayová se jednou večer vydá se svým kamarádem Simonem do kluku Pandemonium. Hned u vchodu si všimne docela pohledného kluka. Není tedy tak divné, že když ten kluk následuje jednu dívku do zakázaného skladiště, že si toho všimne. Také si ale všimla, že je do skladiště sledují další dva kluci. Připadá jí to podezřelé o to víc, když jí Simon řekne, že nikoho nevidí. Clary je však následuje a ve skladišti je svědkem vraždy. Ale jaké vraždy! Jen co je ten kluk od vchodu mrtví se jeho tělo začne smršťovat a za chvíli na místě činu není ani kapka krve. Není šance, že by jí někdo věřil. V dalším dni, protože se trochu pohádala s mámou, jde ven a nebere jí telefon. Když jí ale jeden hovor zvedne, matka ji varuje ať nechodí domů. Clary ale neposlechne. V bytě nenašla svou matku a napadl ji démon. Pro to aby mámu našla udělá cokoliv. A tak se ocitá ve světě lovců stínu.

Upřímně jsem se do této série docela bála pustit. Četla jsem od autorky Mechanického anděla a bála jsem se, že když je tohle její prvotina, že to nebude tak dobré. Snad kvůli tomu ze začátku negativnímu pohledu jsem se do toho nemohla úplně dostat. Ale Cassandra mě nijak nezklamala. Skvěle střídá akční scény s těmi humornými a sarkastickými. A celkově mi autorčin styl psaní skvěle sedí. Autorka si umí udržet čtenářovu pozornost po celou knihu. Její zápletky mají hlavu a patu a jsou promyšlené do těch nejmenších detailů. Jedna věc, která se vám v jednu chvíli nezdá důležitá, je najednou důležitá strašně moc a člověku je jasné, že autorka si se svými knihami doopravdy dává tu práci. A co je na autorčině psaní dál úžasné, je to, jak umí čtenáře překvapit. Hlavně co se postav týče.

Hlavní hrdinka Clary na mě působila hodně podobně jako Tessa v Mechanickém andělovi. Někdy taková nevinná a jindy vás umí pěkně překvapit. Docela dobře jsem se do ní dokázala vžít. Stačí si prostě představit tu situaci, že je vaše máma pryč a vy nemáte ponětí kde je, že najednou vidí démony a věci, co ostatní nevidí - a hned je vám Clary ještě sympatičtější, že se z toho všeho nezbláznila. A nejvíc ráda jsem ji měla vždycky s Jacem. Ty jejich rozhovory - já se někdy smála jako naprostý blázen. I když mi někdy přišlo, že je Clary například oproti Jaceovi dost nevýrazná. Ale to je individuální.

Celkově se mi strašně líbí autorčiny postavy. Jak jejím popisováním, tak i charaktery. Z obou prvních dílů autorčiných sérií mám takový pocit, že si mnohem víc pohrává s charaktery mužských hrdinů. Protože Jace byl prostě k sežrání. Já mám prostě pro - na první pohled špatný kluky - strašně velkou slabost. Jace je totiž povětšinou sarkastický, arogantní, pekelně přitažlivý a sebevědomí mu rozhodně nechybí. Ale je na té správné straně. Je to jeden z nejlepších knižních hrdinů za poslední dobu (na Willa z Mechanického anděla nemá, ale co se dá dělat, no), který na mě doopravdy udělal dojem a který si mě naprosto získal. Na druhou stranu jsem docela litovala Simona (proč vám bude jasné po několika stránkách. Kapitolách? Prostě někde víc na začátku.)

V této knize je docela dost popisů. Autorka se hodně rozepisuje a je v tom hodně dobrá. Celkově je její styl psaní strašně příjemný. Čte se rychle, protože celou dobu chcete vědět, jak to teda skončí. A dějově a zvratově je na tom autorka úplně excelentně. Máte pocit, že nějaká postava už vás prostě nemůže nijak překvapit, už ji máte zaškatulkovanou a najednou si uvědomíte, jak jste autorku podcenili. Takových míst, kdy mě autorka v knize vykolejila, bylo hned několik.

A teď se chystám nadávat na obálku, protože ta česká verze je prostě strašná! Navíc jsem četla, že se nakladatelství nechystá udělat přetisk s originální obálkou! Strašně ráda bych tuhle sérii měla doma, ale to že další dva díly mají původní a první díl je takovýhle děs. Celkově se mi ta česká obálka vůbec nelíbí. Ta originální je úplně nádherná - a my máme tuhle. Snad si to nakladatelství s tím přetiskem ještě rozmyslí, protože bych tuhle sérii opravdu ráda měla doma.

Strašně jsem se bála, že mě kniha zklame a upřímně - naprosto nechápu proč. Je pravda, že Mechanický anděl se mi líbil víc. Knihy se v podstatě odehrávají ve stejně vykresleném prostředí akorát v úplně jiné době. Každopádně je kniha úžasně čtivá, úžasně napsaná a Jace se určitě zamilujete. Knihu všem jednoznačně doporučuji, protože to bylo prostě skvělé!


Moje hodnocení: 9/10

2 komentáře:

  1. na túto knihu sa chystám, ale tiež z nej mám obavy, tak to trochu odkladám 8D

    OdpovědětVymazat
  2. V tom, že Tessa sa podobá na Clary nesúhlasím. Podľa mňa sú úplne iné. Na Clary vidieť, že je oveľa húževnatejšia a skôr sa pustí do dobrodružstva - vidno, že má v sebe krv Tieňolovcov -, zatiaľ čo Tessa nie.
    Ale recenzia bola pekná. Ja som to už čítala po česky, ale kúpila som si aj slovenskú knihu a som asi v polovici. Preklad sa mi nepáči, ale teším sa, že som sa opäť začítala do Cassandrinho sveta. :D

    OdpovědětVymazat