úterý 21. ledna 2014

Vražedná pomsta - Suzanne Collins

Série: Hunger Games
Díl: druhý
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 336

Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje! Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?











Poprvé v historii Hladových her se stali vítězi dva Splátci. Ani jeden z nich si však není schopen své vítězství vychutnat. Pravda - najednou mají peníze a pořád mají co jíst. Na druhou stranu tu však jsou stále se opakující noční můry o všem, co se jim kdy přihodilo v aréně. Okamžikem, v němž Katniss vytáhla jedovaté bobule, zažehla v celém Panemu vzpouru. Všechny kraje se bouří. Kapitol ho musí za každou cenu potlačit. A čtvrtohry jsou v tomto ohledu dokonalé. Jiskra může zažehnout požár, ale může také vyhasnout...

V tomto díle se mi konečně povedlo začít Katniss vnímat jako opravdovou hrdinku a začala jsem si jí vážit. Tedy nedá se říct, že by to tak nebylo v Aréně smrti. Přece jen - obětovala se za svou malou sestřičku, vytáhla ty bobule před celým Panemem. Ale to její chování k Peetovi jsem na ní nenáviděla. V tomto díle se konečně začala chovat jako lidská bytost.

Také se tu dostalo o trochu většímu prostoru Hurikánovi. Vážně jenom o trochu, ale jsem ráda, že o něm něco vím. I když je pravda, že na mě neudělal žádný závratný dojem. Prostě mi pořád připadá jako kamarád Katniss, ale nemyslím si, že by mezi nimi mohlo být něco víc.
Postavy se mi celkově líbí. Autorka vymyslela normální chybující bytosti. Docela se bojím, jak dopadne třetí díl, protože jsem si hromadu postav oblíbila. Třeba Haymitch - starý ochlasta, ale pod tím vším je mnohem chytřejší než dává najevo (ostatně to nám dokázal už v prvním díle). A taky se konečně dozvídáme, jaké byli Haymitchovy Hladové hry a jak se mu podařilo zvítězit. Koneckonců vyhrál v čtvrtohrách a teď jsou tu další. Jsem ráda, že jsme se o něm dozvěděli zase o trochu víc, i když je to vlastně docela vedlejší postava. A podobně jsem si oblíbila i Finnicka - on je prostě boží.

Co se mi skutečně líbí na autorčině psaní je to, že to co se někdy děje nepopisuje až do nepěkných detailů. To by mě od čtení snad i odradilo. Ale že všechno píše, jak to je, jak to vidí a nenasazuje Katniss žádné růžové brýle a zbytečné iluze, že všechno dobře dopadne. Protože Katniss ví, že její blízcí jsou kvůli ní v ohrožení a že je velká pravděpodobnost, že už se nikdy nesetká s rodinou. A pro ochranu Peety je ochotná udělat cokoliv, což je jeden z důvodů, proč jsem si tady Katniss tak oblíbila. Kniha je sice vyprávěna z jejího pohledu, což do jinak krutého vyprávění přináší nějaké pocity, ale přesto je soustředěna především na akci a napětí - což je dobře. Ale stejně jsem ráda, že tam je někde sem tam (fakt málo) takový ten rozkošný moment. Každopádně musím autorce nechat, že umí těmi správnými slovy zabrnkat na tu správnou strunu - místy jsem brečela jako želva.

Po přečtení dílu prvního jsem byla strašně zvědavá, jak si autorka poradí s druhým dílem. Zvlášť když první díl skončil, jak skončil, že ano. Vlastně ani nevím, co přesně jsem si myslela, že se tu stane, ale ať to bylo cokoliv, tak autorka mě přinejmenším neskutečně šokovala. A to v dobrém. Celkově se mi líbil druhý díl snad milionkrát víc než ten první. Určitě na tom má podíl to, jak se Katniss v jeho průběhu změnila. Také se mi líbilo, že jsme se dozvěděli víc o Hurikánovi, protože i když mě nezaujal, tak je součástí Katnissina života. A to že jsme se dozvěděli něco víc i o Haymitchovy je jasné plus. A samozřejmě Finnick :3. Dle mého jednoznačně nejlepší díl z celé série.

Moje hodnocení: 10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

1 komentář:

  1. keď som dočítala prvú časť, tak som si nevedela predstaviť, čo pre nás autorka ešte pripraví, ale teraz sa neviem dočkať, kedy sa vrhnem na poslednú, už ju mám na poličke, požičanú z knižnice, takže najbližšie čítam toto :D

    OdpovědětVymazat