sobota 20. října 2012

Espressologie - Kristina Springerová

Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 192

Pozor na to, jaké si dáváte kafe. Vždycky to něco znamená...
Sedmnáctiletá studentka Jane si přivydělává v malé kavárně jako baristka a časem vytvoří teorii, podle níž se charakter lidí pozná dle jejich oblíbené kávy. I jí samotné to přijde jako trochu bláznivý nápad, ale jen do doby, než dá dohromady několik párů, kterým to pak úžasně klape. V tu chvíli se z ní stává espressologická hvězda, k níž si chodí pro radu lidé z celého města. Ale dokáže Jane najít životní lásku i pro sebe, nebo bude jediná, komu se štěstí vyhne?












Jane v poslední době zanedbává školu. Není to tak těžké, když umí už od páté třídy zfalšovat matčin podpis. Potřebuje totiž každou korunku, aby mohla jít na svoji vysněnou vysokou. Jednou ji napadlo, že by se možná podle oblíbené kávy dal poznat charakter lidí. Od té doby je mnohem všímavější a ke každé kávě zapisuje, jakému typu povahy chutná. Samotné ji to připadá trochu uhozené, ale potom se jí podaří dát dohromady jeden pár právě podle jejich oblíbené kávy a jim to úžasně klape. Dál to zkouší a každým dalším párem je si mnohem více jistá. Když se o tom dozví její šéf, rázem se z ní stává espressologická hvězda - to aby kavárna prosperovala. A také že prosperuje - všem párům, které dala Jane dohromady to skvěle klape - což je skvělou reklamou. Bude nakonec Jane jediná, na koho se štěstí ne a ne usmát?

Hned v prvním odstavci knihy se píše: "Velké extra silné latte s odtučněným mlékem," a následuje charakteristika lidí, kterým taková káva chutná. Jane, když to všechno zapisuje, si rozhodně nebere žádné servítky. Píše přesně to, co si v tu danou chvíli myslí. Dokud ji tedy někdo nevyruší s tím, že si přeje objednat. Celá první kapitola je celkově taková abychom se dokázali do Jane vžít a snaží se tak nějak ve zkratce zahrnout celý její život. Jak se seznámila s nejlepší kamarádkou, jaký je její šéf, jaké peklo jí dělala na škole osoba, která si k ní přijde pro kafe, protože to má kousek právě z Janeiny vysněné školy.

Hlavní hrdinka Jane na mě neudělala žádný závratný dojem. Nejsem si úplně jistá proč. Možná už mi nesedla jenom tím, jak moc kašlala na školu. Jasně proto aby měla peníze na další možné vzdělání, ale stejně mi to přišlo strašně nezodpovědné. A také byla někdy totálně zabedněná. Jeden nejmenovaný okamžik, který se týkal její nejlepší kamarádky Em. Jak vždycky když se objevila ta čarodějnice Melissa, se z ní najednou stala úplná puťka, neschopná promluvit. Možná jsem si už až moc zvykla na sebevědomé hrdinky, které do všeho skáčou po hlavě, že mi to přijde divné. Ale zase byla věrná kamarádka, vždycky odhodlaná pomoct a její pracovitost a fantazie byly také obdivuhodné.

Charakteristiky podle oblíbené kávy patřily k nejlepším částem knihy. Když se tak ohlédnu zpátky docela mě mrzí, že tam takových charakteristik nebylo více. Jinak mě charaktery postav nijak zvlášť nezaujaly. Docela se mi líbila nejlepší kamarádka hlavní hrdinky Em. Jinak byla hodně v pohodě i Sára, která také pracovala v Coffee Joe. No a když už je celá ta kniha v podstatě o lásce, ucházející mužský hrdina byl Cameron a možná Will. Ale celkově ty postavy byly takové běžné. O takových hrdinech už jste mohli číst v mnoha jiných příbězích. A ani nedovedli nijak úžasně překvapit - držely se toho jednoduchého strohého scénáře, který pro ně autorka vytyčila, což je obrovská škoda.

Kniha celkově sama o sobě není nic moc extra, jak nám slibuje. Nápad autorky byl skvělý. Dívka, která vám podle kávy najde dokonalého partnera a sama se v lásce očividně dost plácá. Jenom škoda, že si s tím autorka nezvládla nějak líp pohrát, aby děj nebyl tak jednoduchý, tak předvídatelný. Jedinkrát se povedlo autorku mě překvapit - a i to když o tom tak přemýšlím mi mělo dojít. Nápad byl originální, ale když knížku čtete, je to jako déjà vu - takovéhle zápletky už tu byly. I přesto se ale knize nedá upřít dokonale čtivý styl a jistá plynulost a svižnost děje.

Když jsem poprvé viděla obálku Espressologie, hned jsem věděla, že tu knihu prostě musím mít doma. Ty oči na obálce jako by odhadovaly jakou kávu máte rádi. Alespoň na mě přesně takhle ta obálka působí. Font písma je skvěle sjednocený s obálkou. A to jak je tam napsáno: "Dejte si latte s příchutí lásky," je dokonale tajemné. Celkově je obálka úplně nádherná. I když jsem byla překvapená, že zadní strana knihy je žlutá. Teď už mi to tak nepřijde, ale jak jsem to poprvé viděla, docela mě to vyděsilo.

Celkově je Espressologie dokonale odpočinková kniha. Jak jsem psala zápletky jsou docela průhledná a od začátku je vám jasné, jak to dopadne. Ale když o tom nijak víc nebudete přemýšlet, je to taková milá knížečka. A když už vás nezaujme jednoduchý děj, popisy jednotlivých káv určitě dokážou zaujmout. Navíc ta milá atmosféra knihy se vás po dočtení ne a ne pustit. Když dám dohromady všechny plusy a mínusy - nebyla kniha zas tak špatná. Jako odpočinkovou četbu ji můžu jenom doporučit.

Moje hodnocení: 7/10

4 komentáře:

  1. pekná recenzie 8)
    túto knižku by som si rada prečítala 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Já na ni zírám pokaždé v knihkupectví a asi si pro ni zaběhnu. Ta obalka je bombastická a anotace zajímavá! :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  3. Nad touhle knihou už strašně dlouho přemýšlím. Ta obálka je dokonalá, stejně jako nápad, ale nejsem si jistá už jenom tím, že tyhle knihy tak často nečtu. Navíc, jak jsem teď četla tvou recenzi, asi by to na mě neudělalo takový dojem, takže jenom tak se do toho nepustím. Ale! Pěkná recenze, která mi konečně pomohla vyřešit dilema. ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Pekná recenzia, ja som na túto knihu tiež veľmi zvedavá :D

    OdpovědětVymazat