pondělí 24. září 2012

Poslední bitva - C. S. Lewis

Série: Letopisy Narnie
Díl: sedmý
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 224

A skutečně, když jsou Jill a Eustace s velikým trhnutím vrženi do Narnie, najdou tam všechno ve strašlivém zmatku a pochybách. Vytáčka, nejchytřejší, nejošklivější a nejvrásčitější z opičáků, přesvědčil chudáka důvěřivého osla Zmatlíka, aby si oblékl lví kůži a předstíral, že je Aslan. Když tedy "Aslan" začne vydávat strašlivé rozkazy, zvířata a trpaslíci sami nevědí, co mají dělat a komu věřit. Tirian, král Narnie, musí jednat rychle, než budou zvířata docela zkažená a harmonie království nenávratně zničena. Jaké je to ale radostné překvapení, když se k Jill a Eustacovi připojí i Petr, Edmund a Lucie, aby pomohli Tirianovi ve velké bitvě, která navěky rozhodne o osudu kdysi slavného království Narnie.







V Narnii u jezera kotel žil prohnaný opičák Vytáčka a jeho kamarád osel Zmatlík. Oslík si alespoň myslel, že jsou kamarádi, ale mnoho lidí by určitě řeklo, že je to spíše Vytáčkův sluha. Jednoho dne přinutí chudáka Zmatlíka aby skočil do jezera a vytáhl podivnou věc, z které se nakonec vyklube lví kůže, do které Vytáčka oslíka oblékne. V té době vládl dobře a moudře Narnii král Tirian, který měl dobrého přítele jednorožce Klenota. Když jim kentaur Stověd zvěstuje zlé zprávy a potom zjistí, že Aslan dal kácet živé stromy a vozit je do Kalormenu, oba tak trochu ztratí hlavu. Na konci dne skončí král přivázaný ke stromu, protože nevěřil opičákovi, který je Aslanův mluvčí. Žádá o pomoc, jaké se vždy dostalo předešlým vládcům Narnie v podobě dětí z jiného světa. A za nedlouho poté se objeví v Narnii Jill a Eustace a najdou zemi ve strašlivém zmatku. S králem Tirianem musí zachránit celou Narnii.

Do Narnie se tentokrát dostáváme, když tam přišel Aslan. Všichni doufali, že přijde, ale když se tak stane, zjistí, že je Aslan úplně jiný a strašný. Nechává kácet zdravé živé stromy, které prodává do Kalormenu, nutí pracovat mluvící zvířata a prodává je do tiskrokova paláce aby si prací vydělávaly. To se králi Tirianovi samozřejmě vůbec nelíbí a proto se s tím rozhodne něco udělat. Když ale zabijí dva Kalormence, kteří plnili jen Aslanův rozkaz, vzdají se a tak se dostávají před prohnaného opičáka Vytáčku, který zastrašuje všechen jeho lid. Když je však chce bránit, je odveden a přivázán k jednomu ze stromů pod Planinou lucerny. A dostane se mu nečekané pomoci. To když se do Narnie vrátí dvě děti Eustace a Jill.

V knize se setkáváme s jednorožcem Klenotem, který je králův nejbližší přítel a mnohokrát už si v bitvě zachránili navzájem život. Klenot kromě toho že je naprosto nádherné zvíře, je také ohromně laskavý, i když je v bitvě strašlivým protivníkem. Byl nejúžasnější postavou celé knihy. S ním už snad jedině oslík Zmatlík, který se nakonec ukáže jako velmi dobré a hodné zvíře.

Dost dobrý nápad byl, že se Eustace a Jill vrátí do Narnie, když je tam zrovna takový zmatek. Ne že by snad měli šanci dostat se tam, když by bylo všechno v pořádku. Avšak kvůli úplně jinému Aslanovi je celá Narnie nejistá a zranitelná. Narniané neví komu můžou věřit, čímž je pro ně situace ještě zoufalejší.

Velmi se mi líbilo, že se v knize objevil i kalormenský bůh Taš. Ne že by byl nějak ohromně sympatický, ale zmínky o něm byly i v jiných knihách třeba Kůň a jeho chlapec a člověk začne být zvědavý. Sice nedostal nijak velký prostor k vyjádření - spíš se tam jen několikrát mihl - ale člověk si o něm udělá obrázek, po tom co se ke konci dočetl.

Každopádně jsem na knihu přečetla spoustu recenzí a byla jsem docela zaskočena negativními názory. Většina psala, že v knize prostě očekávali nějakou tu bitvu a že pro ně byla kniha zklamáním, ale mám pocit, že těm lidem naprosto ušlo, že jsou to knihy pro děti od devíti let a že tam rozhodně nebude bitva nijak hnána do podrobností. Mě se to třeba na knize zrovna líbilo - nečetla jsem ji poprvé a věděla jsem co čekat, ale stejně je hloupost něco takového v trochu víc dětské knize hledat.

Obálka knihy se mi velmi líbí. V popředí je jednorožec Klenot a kdybych řekla před čím stojí a začala bych popisovat celé pozadí byl by to tu spoiler za spoilerem, což samozřejmě nechci. Každopádně je dole moudrá lví tvář. (Někdy mi připadá, že se usmívá, ale to je snad radši jedno.)

Kniha se mi líbila. Zamilovala jsem si Klenota a Zmatlíka pro jejich dobrou povahu. A z přesně opačného důvodu se mi moc líbil i vychytralý a prohnaný opičák Vytáčka. Líbil se mi král Tirian a jeho přátelství s Klenotem. A úplně nejvíc se mi líbilo několik posledních kapitol. Takhle to prostě mělo a muselo skončit. Možná to někomu bude připadat trochu moc jako happyend, ale to je právě dobře. Tohle je taková milá série a strašně by mě naštvalo kdyby to bylo skončilo jinak. Tímto dílem jsem samozřejmě znovu dočetla celou sérii a jsem ráda, že se jí zase nepodařilo mě zklamat. Kniha je úžasným závěrem této slavné série a můžu ji jenom doporučit.

Moje hodnocení: 8/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

1 komentář:

  1. Tirian sa lúbil aj mne 8)
    ale napriek tomu, že to je rozprávková knižka, bohužiaľ ma bavila najmenej zo všetkých častí práve preto, lebo tam nebol ani 1 taký zásadný boj, čo som myslela, že bude, vzhľadom na názov knihy 8D
    Napriek tomu sú tieto knižky veľmi dobré a autor mal naozaj skvelú fantáziu 8)

    OdpovědětVymazat