neděle 16. září 2012

Kůň a jeho chlapec - C. S. Lewis

Série: Letopisy Narnie
Díl: třetí
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 232

Pro Šastu je už dost velké překvapení, když zjistí, že jeho otcem není rybář Aršíš. A když ho Brí, mluvící kůň, odnese z kruté země Kalormenu hledat bezpečnou a šťastnou Narnii, kde vládne Nejvyšší vládce Petr, ocitne se Šasta až po uši v záhadách a dobrodružstvích, o jakých se mu nezdálo ani v nejdivočejších snech.
Cesta je plná strachu a nebezpečí, intrik a dobrodružství. V přestrojení putují městem Tašbánem, kolem strašidelných hrobek a pak palčivým dnem a stříbřitou nocí přes vyprahlou poušť do vysokých hor Archenlandu. A i když je Narnie na dohled, Šasta si uvědomí, že musí konečně překonat svůj strach. "Jestli se zachováš jako strašpytel tady," řekne si, "tak se budeš chovat jako strašpytel v každé bitvě svého života. Teď a nebo nikdy."






Šasta vždycky toužil vědět, co se skrývá na severu. Ale jeho otec rybář Aršíš o tom nikdy nemluvil, protože to sám nevěděl. Jednoho dne přijel tarkán na krásném urostlém koni. Koně ustájili a tarkán chtěl udělat obchod s Aršíšem. Protože Šastu nikdy nikdo neučil, že poslouchat cizí hovory je neslušné, vyslechl, že ho chce tarkán koupit jako otroka a také to, že není synem rybáře! Slyšel vše co potřeboval vědět a šel za tarkánovým koněm. Dlouho přemýšlel, jaký by byl asi jeho život někde jinde a že by se třeba mohl mít i lépe. Když na jednu jeho otázku kůň odpoví, je zprvu Šasta překvapený, pak se ale společně domluví na útěku z jejich nesvobodných životů do svobodné a krásné země Narnie. Na útěku se setkávají i s nečekanými spolucestujícími. A největší problém, jak se zdá budou mít při průjezdu Tašbánem, kde jako by se vše začalo hatit a dál vyprahlou pouští.

V knize se vracíme do období, kdy v Narnii vládli čtyři sourozenci: král Petr, král Edmund, královna Zuzana a královna Lucie. Na všechno se ale díváme ze zcela jiného pohledu, protože většina knihy se odehrává ještě v Kalormenu. Když potom putují všichni Tašbánem, dozvídáme se, co si myslí o Narnii a Archenlandu - zkrátka o těch severních zemi - lidé z Kalormenu a věřte mi, že je to doopravdy zajímavé.

Podle mě je Kůň a jeho chlapec - knihu autor napsal až jako pátou - kniha s nejvýraznější dějovou linkou, protože je tam nejvíc zápletek a všechny jsou naprosto příhodné. Ta co se pochopitelně řeší nejvíc, je jak se bezpečně dostat do Narnie. A také si na konci knihy uvědomíte, že průběhem knihy nedospěl jenom Šasta, ale i mluvící kůň Brí. A ti dva byli naprosto dokonale spojení hrdinové. Oba byli prostě úžasný a Šasta si mě už od začátku získal, protože chtěl s Brím do Narnie. Podle toho si v Lewisových knihách dělám poznámky, o tom kdo je dobrý a kdo je špatný. Dost často se ve knize také budeme setkávat se lvy, ale ke konci je to všechno vysvětleno.

A co se mi v knize ještě hodně líbilo, bylo, že si tam sehráli svou roli i čtyři králové z Cair Paravelu. Bylo hrozně zajímavé, že jak už byli dospělí a vládli Narnii dlouho, měli takové jiné názory na svět. A Edmund byl v některých momentech prostě dokonalý.

Další, koho jsem si v tomto díle naprosto zamilovala, byl princ Korin. Získal si mě svou prudkostí, bojovností a já sama nevím čím. Jenom mi byl od samého začátku strašlivě sympatický.

Děj v knize se odehrává prakticky ještě před úplným skončením dílu druhého. Kdo tuto sérii četl, určitě tu divnou větu pochopí. Také je v tomto díle sdělena jedna informace - ne každému přijde důležitá - která bude ne vyloženě důležitá v následujícím díle, ale když si toho všimnete, je to jenom dobře. Akorát si tedy musíte vzpomenout, že jste o tom v knize Kůň a jeho chlapec četli, no.

Konec knihy se mi moc líbil. Bylo v něm opodstatněno všechno to důležité, ale také tento díl byl jednou z knih, která má konec vyloženě definitivní. Na ten už by se moc dál psát nedalo.

Já prostě musím popisovat obálky k této sérii. Vždycky se k nim tak skvěle hodí a já si prostě nemůžu pomoct. Je celá v takových těch teplých barvách - dovolila bych si skoro říct vyprahlých, protože slunce se na obrázku doopravdy činí. Chlapec u hrobek je pochopitelně Šasta a nad hrobkami to bude jeho přítel Brí. A nesmím pochopitelně zapomenout na lví hlavu. Ta nesmí chybět.

Kniha se mi moc líbila. Nečetla jsem ji tak často jako třeba Lev, čarodějnice a skříň a proto si ještě nepamatuji, co je na každé další stránce. Také se mi moc líbí, jak kdykoliv čtu tyto knihy znova, některé věci vnímám úplně jinak. Tahle série je moje srdcovka a je pro mě naprosto nesmrtelná! Tenhle díl se mi líbí možná víc než některé jiné, ale všechny jsou prostě úžasné! Takže mi nezbývá nic jiného než vám doporučit další skvělou knížku na přečtení.

Moje hodnocení: 9/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

1 komentář:

  1. pekná recenzia 8)
    mne sa táto časť tiež celkom lúbila 8)

    OdpovědětVymazat