pondělí 27. srpna 2012

Pod nekonečnou oblohou - Veronica Rossi

Série: Nebe
Díl: první
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 328

Sedmnáctiletá  Árie nikdy nepoznala nic jiného než bezpečí Blaženosti, světa privilegovaných chráněného důmyslným obranným systémem. Citlivá dívka nadaná nádherným hlasem, dcera významné vědkyně, se shodou podivných náhod ocitne tam, kam nikdy neměla vkročit - v Obchodě se smrtí, nebezpečném vnějším světě pod nekonečnou oblohou plnou smrtícího éteru, na rozdíl od virtuálních Říší, v nichž dosud pobývala, krutém a nemilosrdném. Stala se totiž svědkem něčeho, co nikdy neměla vidět, a změnila se v nepohodlnou svědkyni.
Setkání kultivované Osadnice s nebezpečným Outsiderem, divokým Peregrinem, mladším bratrem Krvepána kmene Tideů, od základu změní její život i žebříček hodnot. Peregrin hledá záhadně zmizelého synovce a uzavře s Árií, která zoufale touží nalézt svou matku, výměnný obchod - on ušetří její život a ona mu umožní vstup do Říší. Oba mladí lidé se vydávají na nebezpečnou pouť pod éterovým nebem, jejíž výsledek je nejistý. Árie Peregrina zprvu ze srdce nenávidí, ale záhy zjistí, že v jeho přítomnosti může poprvé v životě volně prožívat své city a snít sny, mimo jiné proto, že Peregrin je Označený a emoce jiných dokáže cítit stejně snadno jako jiní vůně, chlad nebo teplo. Když se přihlásí láska, dívka ji nedokáže příliš vzdorovat a ocitá se před zdánlivě neřešitelným rozporem. Dokáže zůstat věrná svým citům a zároveň nezapřít svůj původ?


Kniha mě zprvu vůbec neoslovila. Příliš obyčejná obálka a anotaci jsem se ani neobtěžovala číst. Pak jsem ale narazila na ten úžasný trailer! Knihu dokonale vystihuje a herci, kteří byly vybrány jako Perry a Árie se k nim perfektně hodí. Tak jsem pročítala recenze a jaké má kniha hodnocení a kdesi cosi. No a právě ta kladná hodnocení mě tak nějak donutila navštívit knihkupectví. Knihy jsem si nejdřív vůbec nevšimla a jak jsem byla ráda, že jsem si jí nakonec všimla! No a dvě stě šedesát korun bylo ta tam.

Všechno vlastně začíná u porušování pravidel Lusku. Potom ale na místě, kde neměl nikdo z nich, co dělat, založili požár a ještě s jedním klukem Árie vyvázla. Když se probudí je v nemocnici a jde na výslech, toho co se to vůbec odehrálo. Po výslechu jí slíbí, že pojede za matkou, ale najednou se ocitá v Obchodě se smrtí, za hranicemi všech míst, kde kdy dřív byla a dochází jí, že od samého začátku cesty ji nikdo nechtěl s matkou spojit. Prostě se jí a toho co věděla o tom co se stalo, potřebovali zbavit. Což se jim povedlo. Venku se setkává s nebezpečným Outsiderem, o kterém zprvu ani neví, jak se jmenuje. Árie se ho bojí, ale přesto navážou křehké spojenectví. Vydávají se na cestu za někým, kdo by zvládl opravit moudrooko. S ním by se totiž mohla Árie spojit se svojí matkou a s celou Říší, díky níž by snad mohli něco zjistit o Perryho zmizelém synovci. Ti dva se nejprve snaží jít tomu druhému z cesty, ale postupem času se ze spojenectví stává nejisté přátelství a z toho pomalu něco víc.

Abych řekla pravdu kniha se rozjíždí opravdu pomalu. Hned od samého začátku se na vás sypou všechny ty názvy: Lusk, Snění, Říše a může se lehce stát, že nevíte, která bije. Autorka se ale rozhodně nebojí začít rovnou s vyprávěním. Docela mě překvapilo, že hned na prvních stránkách umřelo tolik postav. Kniha je dobře napsaná a tak, ale prvních sto stránek je - ne o ničem - takových pomalých a prostě se do toho všeho teprve dostáváte. Všechno se, ale o hodně zlepší, když se Árie konečně setkává s Perrym. V dialozích, co vedou se pak totiž mnohem lépe chytáte a mnoho věcí je v nich vysvětleno. Občas nebyli překvapeni jenom čtenáři, ale i Perry a Árie kvůli světu toho druhého. A to bylo na celé knize snad to nejúžasnější - ten kontrast mezi jejich životy. Postupem knihy potom mění svá rozhodnutí na svět toho druhého - tato změna je potom hodně výrazná u Árie.

Opravdu zarážející je, ale i neskutečně dlouhá anotace, co byla na vnitřní straně přebalu knihy. Podle mého toho prozrazuje až moc. Potom když už čtete máte sto chutí otočit stránky tam, kde ti dva budou konečně spolu a je to k vzteku takhle to dopředu vědět.

Autorka si, ale zaslouží opravdu velkou pochvalu za charaktery postav. Nebyly nijak ploché, jednoduché a někdy jsem byla z jejich počínání opravdu překvapená. U Árie to není tak časté - je to hrdinka jako každá jiná, do které není problém se dostat. Ale Perry - nespoutaný, divoký a nikdy nevíte, co od něj můžete čekat. Třeba jsem nečekala, že něco v průběhu knihy, co mě by naštvalo fakt hodně, on vzal tak nějak klidně. I když co udělal potom bych skoro čekala. Myslím, že kdo knihu četl bude vědět, o kterém momentu mluvím, protože je to dost důležité v pokračování celého děje knihy. Hrdina zkrátka může být pro mnohé čtenáře velkým oříškem.

Co se ale knize nedá upřít, je velká dávka napětí a akce. Možná se někomu zdá, že v příběhu, kde jde o to dostat se z místa na místo, se nemůže stát nic, co by mohlo zkomplikovat situaci. Ale nikdo nemůže být dál od pravdy. Kniha má plno zvratů a přesto že to v knize někdy trochu skřípe, je nakonec úžasně čtivá. I když je začátek takový zvláštní a může odradit od čtení, radím vám aby ste si těch sto stran zkusili užívat jako něco nového, protože dál to opravdu stojí za to!

Na provedení knihy mě, ale hodně mrzí, že má tolik překlepů. Snažila jsem se je ignorovat, ale některé chyby vyloženě bily do očí a nešlo je přehlédnout. A když jsem si všimla, že v knize chybí i několik čárek - a to jsem jedna z těch, co čárky na většina místech ignorují a necítí - to mě zkrátka šokovalo.

Kniha by podle mého neměla nikomu proklouznout mezi prsty, protože převažují pozitivy: sympatičtí hrdinové, pozvolna se rozvíjející vztah - přesně tak, jak by to mělo být a několik posledních kapitol vám vyrazí dech. Příběh je plný akce a napětí, což je možná důvod, proč je tak kladně hodnocen. Knihu všem doporučuji, protože si myslím, že nebude moc těch, které by nezaujala. Kdo stále není přesvědčený, proč knihu číst, radím aby se podíval na trailer - ten vše řekne za mě. Na další díl Skrze věčnou noc, bychom se snad měli těšit už v listopadu.

Moje hodnocení: 9/10

3 komentáře:

  1. Tuhle knížku jsem si zrovna dneska koupila. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ja túto knižku milujem 8) A "Perry" (u nás sa volá Sokol) je neskutočne super hrdina 8P
    tiež som sa divila koľko ludí tam hneď zomrelo, ale tak čo už, nejak to potrebovala autorka vyzdvihnúť 8)
    pekný blog - moc sa sa mi lúbi tvoje záhlavie 8D

    OdpovědětVymazat
  3. Milujem túto knižku! Teším sa na ďalší diel :)Pozývam ťa na môj blog: http://nana-books.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat